Je hebt bedrijven en bedrijven. Je hebt merken en merken.
Afgelopen jaar waren wij met The Purple People onderdeel van de AFC Ajax organisatie. En niet op zomaar een organisatie. De kijk op de beste jeugdopleiding, het beste eerste elftal en de beste landelijke prestaties zit wel snor. Maar hoe kan je meebewegen met de technologische ontwikkelingen zodat we met de activiteiten en het aanbod buiten het veld, ook de beste zijn? Hoe laten we de commerciële resultaten die we daar behalen, groeien en hoe optimaliseren we de beleving van de fan tot een kampioen-waardig niveau?
Een ruime vraag met al best wat opties die op tafel lagen. Dus dat was mooi.
De context van deze vraag was echter het allerbelangrijkste om rekening mee te houden: een MKB-bedrijf (zo’n 500 mensen in dienst), met een wereldmerk en een beursnotering waar, zoals binnen elke sport, de emotie niet over het hoofd gezien kan worden. En waar de volgende wedstrijd altijd voor de deur staat.
Zo’n dynamiek zie je niet snel en valt ook bijna niet uit te leggen.
Gelukkig maar dat wij echt meeliepen en onderdeel werden van de Ajax-organisatie. Zo’n vier dagen in de week een jaar of liever een seizoen lang. Vanuit het Digital & IT team namen we de lead in het regisseren van de digitale transformatie. En wat heeft deze organisatie zich fantastisch ontwikkeld.
Aanpak: Optimalisatie van de journey van de Ajax-fan
Een vergezicht, een visie, een wens. We hebben de vlag op de maan gezet. Een antwoord op hoe je de fan een optimale ervaring kan bieden. Niet alleen door te kijken hoe je een ogenschijnlijk vaststaand aantal mensen toegang tot het stadion kan bieden, maar ook hoe je dat wereldmerk kan laden. Met technologie als belangrijkste pijler werd een vergezicht gedefinieerd. Met wie vergelijken we ons? Met wat of wie vergelijkt de fan ons?
Een deels bestaand aanbod werd opnieuw bekeken en tegen het licht van deze visie gehouden. Daarbij is niet alleen gekeken naar de puur client facing applicaties. Niet minder belangrijk was het volledig herijken van de achterliggende architectuur; data, security en it services.
Op die manier konden wij de journey van de fan, verspreid over verschillende segmenten ook optimaliseren. Van re-sale voor de seizoenkaarthouder, tot click & collect voor de aanschaf van het shirt.
Via welke kanalen en met welke ‘stem’ bereik je je fan en beweeg je hem/haar naar de meest optimale beleving en het gewenste commerciële resultaat?
Al deze vragen, ontwikkelingen en innovaties hebben we kunnen doen door een sterk team met een dito structuur te schetsen en ook neer te zetten. De structuur komt tegemoet aan de wens toekomstbestendig te zijn. Zij is flexibel en schaalbaar. En geeft antwoord op de vraag van de organisatie: hoe zorgen we ervoor dat het digital team van AFC Ajax op een toekomstbestendige wijze wordt ingericht en gepositioneerd, zodat het bijdraagt aan de overall business doelstellingen?
Resultaat: Een sterk team en toekomstbestendige structuur
Het digital team vormt, ten opzichte van elkaar, een versterkend geheel (mix tussen senioriteit levels, specialisten en generalisten). En er is een mooie balans aangebracht tussen outsourcing en insourcing. Waarbij partnerships zodanig zijn ingericht dat we allemaal naar dezelfde doelstellingen streven. We hebben de seizoens flow als uitgangspunt genomen en gekeken naar hoe de roadmap gebruik kan maken van interlandperiodes (rustiger voor de clubs) en altijd stabiel en optimaal draait tijdens de wedstrijdperiode.
Het team heeft de mindset die nodig is om de benodigde groei en optimalisatie aan te gaan.
En speelt in toenemende mate een centrale rol; op het snijvlak met marketing, IT en commercie. Waarbij zij de benodigde mindset en het gewenste leiderschap uitdragen naar de organisatie.
Het definiëren van duidelijke opdrachten, deliverables (zowel op meetbare KPI’s als op de aansluiting bij de merkwaarden van AFC Ajax en dus persoonlijke ontwikkeling) draagt bij aan de betrokkenheid, de loyaliteit en de wens om altijd de beste te willen zijn als team en als individu. Deze manier van sturen geeft vrijheid aan een generatie die graag impact maakt en handvatten aan de meer seniors.
Door middel van verschillende datapunten kunnen we bijsturen en optimaliseren. De kwartalen lenen zich daar bij uitstek voor: lopen we op koers? Wat speelt er buiten ons eigen wereldje waar we rekening mee moeten houden? En die vlag….wappert die nog?
Wat een reis.
En wat een kampioen is dit!